Mamy 25 lat!

📆 21 marca 1999 roku – to dokładnie tego dnia Staszowski Klub Gier Fabularnych Arcanum zaczął działać pod swoją obecną nazwą w ramach Staszowski Ośrodek Kultury. Chociaż tak naprawdę ustelenie konkretnej, dokładnej daty jest bardzo trudne, jeśli wręcz niemożliwe. Nasz klub tak naprawdę działa od roku 1995, a gdyby wziąć pod uwagę czasy sprzed nazwy „Arcanum” byłaby to jeszcze bardziej odległa historia. Niemniej to właśnie marcową datę uznajemy w większości za tę, która nas stworzyła w obecnej formie.

⚔ Jak na tak stosunkowo niewielki klub nasza historia jest pełna ciekawostek i zawirowań. Ale żeby nie być gołosłownymi przytoczymy fragment artykułu autorstwa Pawła Kaczmarskiego na temat historii Arcanum, który został zamieszczony w roku 2000(!) na naszej pierwszej stronie internetowej (pisownia, składnia i interpunkcja oryginalna):

📜Kończy się właśnie 1 rok XXI wieku i przyszedł czas podsumowań i wspomnień. (…) Trzeba przyznać, że trochę się jej nazbierało. Początki były nad wyraz skromne: gry z serii Magii i Miecza, labirynt Śmierci i Potyczki. Grało w to z pięciu ludzi. Potem, to jest kilka miesięcy później wyszła pierwsza część Magii i Miecza, a w nich system „Kryształy Czasu”. (…) W tym okresie graliśmy zazwyczaj 5-7 osób, (choć graczy było około 12) w prywatnych mieszkaniach. (…) W 1995 r. postanowiliśmy postarać się o salę w PDK i tak oto po raz pierwszy oficjalnie powstał „Klub Przyjaciół Fantastyki”. Nazwa zresztą uległa szybkiej mutacji. Tak zaczęła się przygoda ze Staszowskim Ośrodkiem Kultury. Wpłynęło wtedy do grupy sporo „nowej krwi”. W 1996 r. zostajemy przeniesieni do „Iskierki” na Jana Pawła i tam się spotykamy przez pół roku. Później po paromiesięcznej przerwie powrót do Domu Kultury. Jest nas wtedy koło 25 graczy, choć część z nas studiuje i wpada tylko w wekendy. Gramy wtedy juz głównie w Warhammer, CyberPunk 2020, Zew Cthullu, Kryształy Czasu, Shadowrun. Dodatkowo dochodzi do głosu mania karcianek: Doomtroper, magic. To był okres prezesury Pawła Kaczmarskiego, potem 2-letniej kadencji Tomka Kaczmarskiego. Potem Tomek rezygnuje z prezesury z powodu studiów (gra dalej, ale już tylko w wekendy i święta), nastaje czas kilkutygodniowych prezesów, aż wreszcie po kierownictwem Agnieszki Maciejewskiej grupa przekształca się. Zaczynamy uczyć się tańców staropolskicyh i tworzymy sztukę teatralną. Po należnym opanowaniu tej sztuki pora na zaprezentowanie się. Robimy to. Tak oto następuje okres rycerstwa w Staszowie. Po jakimś czasie rozdzielamy się jednak i rejestrujemy dwie grupy: rycerską i Klub Gier Fabularnych i Strategicznych. Co prawda część ludzi jest zarejestrowanych w obu klubach, ale działamy już osobno, aż do tej pory. Tak oto wygląda krótki zarys historii naszego klubu. 📜

🖊Jak widać pod inną nazwą działaliśmy już nawet przed rokiem 1995. Nie jesteśmy i chyba tak naprawdę nigdy nie będziemy w stu procentach więc pewni, którą to datę możemu uznać za nasz faktyczny początek. Fantastyka w Staszowie ma bowiem bardzo długą historię. Gdyby liczyć na przykład czasy Klubu Fantastyki GEA sięgałaby ona już roku 1984, kiedy to w Staszowie miały miejsce chyba pierwsze w Polsce konwenty fanów fantastyk. Ich goścmi byli na przykład pan Wojciech Mann oraz (według opowieści osoby pamiętającej tamte wydarzenia) Andrzej Sapkowski. Ale to już historia na inną opowieść… a dziś świętujemy 😉